Διαθέσιμο υλικό από τα σεμινάρια με τις παιδαγωγικές μεθόδους

Το Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού διοργάνωσε μια εξ αποστάσεως σειρά σεμιναρίων με θεματικές τις παιδαγωγικές μεθόδους του F. Froebel, ο οποίος ήταν Γερμανός παιδαγωγός και δημιουργός του πρώτου παιδικού σταθμού για παιδιά 3-4 ετών, του C. Freinet, ο οποίος ήταν διακεκριμένος Γάλλος παιδαγωγός και εκπαιδευτικός μεταρρυθμιστής και ανέπτυξε μια σειρά παιδαγωγικών τεχνικών που βασίζονταν στην ελεύθερη έκφραση των παιδιών, και την παιδαγωγική μέθοδο της M. Montessori, Ιταλίδας παιδαγωγού, γνωστή για τα γραπτά της στην επιστημονική παιδαγωγική και για τη φιλοσοφία της εκπαίδευσης που φέρει το όνομά της. Τέλος, πραγματοποιήθηκε ακόμα μια συνάντηση για τον J. Korczak, παιδαγωγό και υποστηρικτή της χειραφέτησης του παιδιού, της αυτοδιάθεσής του, του αυτοπροσδιορισμού και του σεβασμού των δικαιωμάτων του.

  1. Ο Γιάνους Κόρτσακ και τα δικαιώματα των παιδιών

Με εισηγητές τους/τις εκπαιδευτικούς Φωτεινή Παπαρήγα και Χαράλαμπο Μπαλτά

Ο Χαράλαμπος Μπαλτάς είναι δάσκαλος στο 35ο Δημοτικό Σχολείο Εξαρχείων και πρόεδρος της Παιδαγωγικής Ομάδας «Το Σκασιαρχείο – Πειραματικοί ψηλαφισμοί για ένα Σχολείο της Κοινότητας». Ήταν Υπεύθυνος Αγωγής Υγείας (2010–2012), συντάκτης στο περιοδικό «Παιδεία και Κοινωνία» (2015–2018) και μέλος του Δ.Σ. της Εταιρίας Προστασίας Ανηλίκων Αθηνών (2016–2018). Συμμετέχει στην (συν)επιμέλεια του βιβλίου Θεσμική και Κριτική Παιδαγωγική, Celestin Freinet, Εκδόσεις των Συνάδελφων, Αθήνα 2017.

Η Φωτεινή Παπαρήγα σπούδασε Γαλλική και Γερμανική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, καθώς και Μετάφραση-Μεταφρασεολογία (Βασικά πτυχία και Μεταπτυχιακό). Το 2012 ολοκλήρωσε στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης το διδακτορικό της με θέμα «Nanos Valaoritis: Un médiateur d’impacts». Από το 2002 εργάζεται στη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση ως καθηγήτρια Γαλλικών και Γερμανικών. Από το 1994 έως το 2011 υπήρξε μέλος της συντακτικής επιτροπής του λογοτεχνικού περιοδικού «Μανδραγόρας». Ασχολείται με τη διδακτική ξένων γλωσσών, τη μετάφραση, καθώς και με την ανάλυση θεμάτων λογοτεχνίας. Έχει συνεργαστεί με τους εκδοτικούς οίκους: Κέδρος, Σοκόλης, Μανδραγόρας, Γκοβόστης, και το 2017 με τον γαλλικό εκδοτικό οίκο Les Hommes sans Épaules. Τα άρθρα της έχουν δημοσιευθεί στα περιοδικά: Μανδραγόρας, Ποιητική, Θέματα Λογοτεχνίας, Ένεκεν, Poetix, Διακείμενα, Contact.

  1. Δουλεύοντας με τις τεχνικές Φρενέ στο σχολείο

Με εισηγητές τους/τις εκπαιδευτικούς Μαρία Καντούρου και Χαράλαμπο Μπαλτά

Ο Χαράλαμπος Μπαλτάς είναι δάσκαλος στο 35ο Δημοτικό Σχολείο Εξαρχείων και πρόεδρος της Παιδαγωγικής Ομάδας «Το Σκασιαρχείο – Πειραματικοί ψηλαφισμοί για ένα Σχολείο της Κοινότητας». Ήταν Υπεύθυνος Αγωγής Υγείας (2010–2012), συντάκτης στο περιοδικό «Παιδεία και Κοινωνία» (2015–2018) και μέλος του Δ.Σ. της Εταιρίας Προστασίας Ανηλίκων Αθηνών (2016–2018). Συμμετέχει στην (συν)επιμέλεια του βιβλίου Θεσμική και Κριτική Παιδαγωγική, Celestin Freinet, Εκδόσεις των Συνάδελφων, Αθήνα 2017.

Η Μαρία Καντούρου είναι δασκάλα στο 132ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών, στο σχολικό συγκρότημα της Γκράβας και μέλος της Παιδαγωγικής Ομάδας “Σκασιαρχείο”.

  1. Μαθαίνοντας μέσα από το παιχνίδi: Η Φρεμπελιανή προσέγγιση

Με εισηγήτρια τη Χριστίνα Κατσαντώνη

Η Χριστίνα Κατσαντώνη είναι Λέκτορας στις Παιδικές Σπουδές. Μέλος της νέας και αναδυόμενης ερευνητικής ομάδας παιδικών και νεανικών σπουδών στο Moray House School of Education and Sport, μέλος του Κέντρου Εκπαίδευσης για τη Φυλετική Ισότητα στη Σκωτία και μέλος του RACE.ED.

  1. Παρουσίαση της μεθόδου Μοντεσσόρι

Με εισηγητές την Ελισάβετ Χωριανοπούλου και τον Τριαντάφυλλο Τριανταφυλλάκο

Η Ελισάβετ Χωριανοπούλου είναι διευθύντρια στη Μοντεσσοριανή Σχολή Αθηνών – Μαρία Γουδέλη, και ο Τριαντάφυλλος Τριανταφυλλάκος είναι ψυχολόγος στη Μοντεσσοριανή Σχολή Αθηνών – Μαρία Γουδέλη.