Οι απαντήσεις της UNICEF στις ερωτήσεις των παιδιών

Ευχαριστούμε πολύ τη UNICEF που απάντησε στις ερωτήσεις των παιδιών.

1. Η Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Παιδιού τι αποτέλεσμα είχε μέχρι τώρα στη ζωή των παιδιών σε διάφορες χώρες του κόσμου;

Η UNICEF εργάζεται για τα δικαιώματα κάθε παιδιού, κάθε μέρα, σε ολόκληρο τον κόσμο. Τα τελευταία 30 χρόνια, η ζωή των παιδιών έχει αλλάξει…

  • Η UNICEF έχει βοηθήσει παιδιά σε όλο το κόσμο, κυρίως παιδιά μικρότερης ηλικίας μέχρι 5 ετών να έχουν πρόσβαση σε γιατρούς και εμβόλια ώστε να είναι καλά στην υγεία τους και να μην κινδυνεύουν να αρρωστήσουν σοβαρά. (Πάνω από 50% μείωση των θανάτων παιδιών κάτω των 5 ετών)
  • Σε χώρες όπου τα παιδιά κινδυνεύουν να αρρωστήσουν και να μην αναπτυχθούν σωστά επειδή δεν υπάρχει αρκετό και ασφαλές φαγητό, η UNICEF έχει καταφέρει να βοηθήσει πάνω από τα μισά παιδιά που κινδύνευαν προσφέροντας τους κατάλληλο φαγητό.
  • Σε πολλές χώρες της γης το νερό δεν είναι καθαρό και έτσι οι άνθρωποι που κατοικούν σε αυτές αρρωσταίνουν πολύ συχνά. Η UNICEF κατάφερε και έφτιαξε κατάλληλα συστήματα και τώρα 2,600,000,000 άνθρωποι σε όλο το κόσμο έχουν καθαρό νερό!

2. Ποιες χώρες τα πηγαίνουν καλά και ποιες άσχημα με τα δικαιώματα του παιδιού; Ποια είναι η κατάσταση στην Ελλάδα;

Σύμφωνα με την έκθεση του 2022 του Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών για τα παιδιά και τις ένοπλες συγκρούσεις, οι 10 πιο επικίνδυνες χώρες για τα παιδιά είναι:

1.ΑΦΓΑΝΙΣΤΑΝ

2.ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΤΟΥ ΚΟΝΓΚΟ

3.ΣΥΡΙΑ

4.ΥΕΜΕΝΗ

5.ΣΟΜΑΛΙΑ

6.ΜΑΛΙ

7.ΝΙΓΗΡΙΑ

8.ΚΑΜΕΡΟΥΝ

9.ΣΟΥΔΑΝ

10.ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΑΦΡΙΚΑΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

Η επιτροπή για τη σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού έδωσε κάποιες συμβουλές στην Ελλάδα για την εφαρμογή της σύμβασης όπως για παράδειγμα:

  • να φροντίσει για την ουσιαστική συμμετοχή των παιδιών στο σχεδιασμό και την εφαρμογή πολιτικών και προγραμμάτων που στοχεύουν στην επίτευξη και των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης όσον αφορά τα παιδιά
  • η Ελλάδα έκανε πρόοδο και σχεδίασε ένα Εθνικό Σχέδιο για τα δικαιώματα του παιδιού, αλλά η επιτροπή συμβουλεύει την Ελλάδα ότι χρειάζεται να σχεδιαστεί μια ολοκληρωμένη στρατηγική για τα παιδιά που θα περιλαμβάνει όλους τους τομείς που καλύπτονται από τη Σύμβαση και θα διαθέσει επαρκείς ανθρώπινους και οικονομικούς πόρους για την υλοποίησή τους.
  • Να συνεχίσει η Ελλάδα να βρίσκει χρήματα για την εφαρμογή των δικαιωμάτων του παιδιού σε όλα τα επίπεδα, για την αντιμετώπιση της παιδικής φτώχειας, και την υποστήριξη των κοινωνικών υπηρεσιών για οικογένειες και παιδιά, για την υγειονομική περίθαλψη και την εκπαίδευση και για τα παιδιά που βρίσκονται σε ευάλωτες καταστάσεις.

3. Τι σχεδιάζει να κάνει η UNICEF, ώστε όλα τα παιδιά, κυρίως στις φτωχές χώρες, να έχουν τα δικαιώματα τους;

Η UNICEF υποστηρίζει παιδιά σε 190 χώρες σε όλο το κόσμο! Πως? Η UNICEF εργάζεται για τη βελτίωση της υγείας, της διατροφής, της εκπαίδευσης και της ευημερίας των παιδιών. Υποστηρίζει την υγειονομική περίθαλψη, όπως οι εμβολιασμοί, για παιδιά που έχουν ανάγκη. Βοηθά τα παιδιά και τις οικογένειές τους να έχουν πρόσβαση σε καθαρό νερό. Παρέχει τρόφιμα έκτακτης ανάγκης σε παιδιά που διατρέχουν κίνδυνο υποσιτισμού ή πείνας. Βοηθά στην κατασκευή σχολείων σε φτωχές περιοχές. Παρέχει επίσης βοήθεια σε παιδιά σε περιοχές που έχουν καταστραφεί από φυσικές καταστροφές ή πολέμους. Υποστηρίζει τα κράτη να σχεδιάσουν υπηρεσίες για την προστασία των παιδιών από κάθε είδους βίας και κακοποίησης.

4. Τι μπορεί να κάνει ένα παιδί, όταν μέσα στο σπίτι του, στη γειτονιά του, στο σχολείο του παραβιάζονται βασικά δικαιώματά του;

Είναι σημαντικό τα παιδιά σε όποια ηλικία και να βρίσκονται να έχουν ενημερωθεί  που μπορούν να ζητήσουν βοήθεια όταν τους συμβαίνει κάτι κακό ή κάτι που τα κάνει να αισθάνονται άσχημα. Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που θα μπορούσαν να βοηθήσουν ένα παιδί, όπως για παράδειγμα οι γονείς τους, άλλα αγαπημένα πρόσωπα από την οικογένεια τους, όπως μεγαλύτερα αδέλφια, θεία/ος, γιαγιά/παππούς, επίσης θα μπορούσαν να μιλήσουν σε δασκάλους τους. Στην Ελλάδα υπάρχουν και κάποια τηλέφωνα που τα παιδιά μπορούν να τηλεφωνήσουν δωρεάν και να μιλήσουν με ειδικούς για τυχόν προβλήματα που τους απασχολούν και να ζητήσουν βοήθεια. Για παράδειγμα μπορούν να καλέσουν στην Εθνική γραμμή SOS 1056.

5. Τα παιδιά δεν μπορούν να συμμετέχουν στον πόλεμο σύμφωνα με το Άρθρο 38. Γιατί μέχρι σήμερα υπάρχουν παιδιά στρατιώτες; Τι κάνει η UNICEF γι’ αυτό;

Η UNICEF συνεργάζεται με κυβερνήσεις και τους δήμους και άλλους φορείς για να  εντοπίσει τους λόγους στρατολόγησης παιδιών και να την σταματήσει πριν αυτή συμβεί. Υποστηρίζουμε την απελευθέρωση και την επανένταξη χιλιάδων παιδιών που αποχωρούν από ένοπλες δυνάμεις και ομάδες κάθε χρόνο – παρέχοντάς τους ένα ασφαλές μέρος για να ζήσουν μετά την αποφυλάκισή τους, καθώς και υπηρεσίες που για τον εντοπισμό της οικογένειας τους και την επανένωση με αυτή καθώς και ψυχοκοινωνική υποστήριξη. Παρέχουμε επίσης εξειδικευμένη υποστήριξη σε επιζώντες της βίας λόγω φύλου. Επιπλέον, η UNICEF συνδέει τα παιδιά και τις οικογένειες τους με υπηρεσίες ψυχικής και σωματικής υγείας, την εκπαίδευση και επαγγελματικές ευκαιρίες για νέους. Το 2018 ανταποκριθήκαμε στις ανάγκες περισσότερων από 13.000 επιζώντων παιδιών.

6. Πολλές οικογένειες δεν έχουν όλα όσα χρειάζονται για να ζήσουν όλα τα παιδιά με τα δικαιώματά τους. Συμβαίνει σε παιδιά να μην έχουν σπίτι, να μην έχουν φαγητό, να μην έχουν ρούχα, να μην έχουν καθαρό νερό, να μην μπορούν να πάνε σχολείο γιατί μένουν μακριά, να μην μπορούν να πάνε σε νοσοκομείο γιατί μένουν μακριά, να μην έχουν παιχνίδια. Τι κάνει η UNICEF γι’ αυτό;

Η UNICEF υποστηρίζει παιδιά σε 190 χώρες σε όλο το κόσμο! Πως? Η UNICEF εργάζεται για τη βελτίωση της υγείας, της διατροφής, της εκπαίδευσης και της ευημερίας των παιδιών. Υποστηρίζει την υγειονομική περίθαλψη, όπως οι εμβολιασμοί, για παιδιά που έχουν ανάγκη. Βοηθά τα παιδιά και τις οικογένειές τους να έχουν πρόσβαση σε καθαρό νερό. Παρέχει τρόφιμα έκτακτης ανάγκης σε παιδιά που διατρέχουν κίνδυνο υποσιτισμού ή πείνας. Βοηθά στην κατασκευή σχολείων σε φτωχές περιοχές. Παρέχει επίσης βοήθεια σε παιδιά σε περιοχές που έχουν καταστραφεί από φυσικές καταστροφές ή πολέμους. Υποστηρίζει τα κράτη να σχεδιάσουν υπηρεσίες για την προστασία των παιδιών από κάθε είδους βίας και κακοποίησης. (ίδια απάντηση με προηγούμενη παρόμοια ερώτηση)

7. Γιατί υπάρχουν παιδιά που δουλεύουν, που πλένουν τζάμια αυτοκινήτων, πουλάνε υαλοκαθαριστήρες ή χαρτομάντηλα ή παίζουν μουσική και ζητιανεύουν; Αντί να πηγαίνουν σχολείο, να παίζουν, να έχουν μια καλή ζωή; Τι μπορείτε να κάνετε γι’ αυτό;

Όλες αυτές οι περιπτώσεις που αναφέρατε αφορούν σε εκμετάλλευση παιδιών για να κερδίζουν χρήματα είτε οι οικογένειες τους είτε κάποιο άλλο πρόσωπο. Σύμφωνα με τη σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού αλλά κ με τη νομοθεσία στη χώρα μας αυτό δεν επιτρέπεται. Για αυτό η UNICEF ενημερώνει τους γονείς για το πόσο σημαντικό είναι ένα παιδί να πηγαίνει στο σχολείο, και υποστηρίζει τα κράτη να δημιουργήσουν υπηρεσίες που θα βοηθήσουν αυτές τις οικογένειες που έχουν ανάγκη και έτσι τα παιδιά δε θα χρειάζεται να κάνουν τέτοιου είδους εργασίες αλλά θα πηγαίνουν στο σχολείο.

8. Ποιο πιστεύετε πως είναι το δικαίωμα που καταπατάται πιο συχνά στις μέρες μας;

Ο ΟΗΕ έχει καταγράψει 6 σοβαρές παραβιάσεις κατά των παιδιών σε όλο το κόσμο.[1]

Οι σοβαρές παραβάσεις περιλαμβάνουν:

  • Δολοφονίες και τραυματισμοί παιδιών
  • Στρατολόγηση και χρήση παιδιών από ένοπλες δυνάμεις ή ένοπλες ομάδες
  • Απαγωγή παιδιών
  • Επιθέσεις σε σχολεία ή νοσοκομεία
  • Άρνηση ή έλλειψη ανθρωπιστικής υποστήριξης, όπως η πρόσβαση στη βασική υγειονομική περίθαλψη
  • Σεξουαλική κακοποίηση

9. Γιατί δεν είναι υποχρεωτικά τα δικαιώματα του παιδιού σε όλες τις χώρες; Κι αν είναι υποχρεωτικά, γιατί δεν τιμωρούνται αυτοί που τα παραβαίνουν;

Όλοι οι άνθρωποι γεννιούνται ελεύθεροι και ίσοι στην αξιοπρέπεια και τα δικαιώματα.

Τα παιδιά των προσφύγων

1. Τα παιδιά που είναι πρόσφυγες, έχουν δικαιώματα; Ποιος προστατεύει τα δικαιώματά τους; (Το ερώτημα τέθηκε από παιδιά νηπιαγωγείου)

Όλα τα παιδιά έχουν τα ίδια δικαιώματα, την ευθύνη για να τα προστατεύουν την έχει το κάθε κράτος αλλά και κάθε πολίτης μιας χώρας.

2. Είναι δίκαιο τα παιδιά από άλλη χώρα που έρχονται για μάθημα στην τάξη μας, να μην καταλαβαίνουν το μάθημα που τους λαλεί η κυρία; Ούτε ένα παραμύθι; (Το ερώτημα τέθηκε από παιδιά νηπιαγωγείου)

Είναι βασικό δικαίωμα όλων των παιδιών να παρακολουθούν το μάθημα σε γλώσσα που καταλαβαίνουν και όταν αυτό δεν είναι δυνατόν γιατί μπορεί κάποια παιδιά να βρίσκονται σε ξένη χώρα, το κράτος πρέπει να τα υποστηρίζει με ειδικούς δασκάλους έτσι ώστε να μπορούν να παρακολουθήσουν και να συμμετέχουν στο μάθημα.

3. Αν τελειώσει ο πόλεμος στην χώρα τους και δε θέλουν να γυρίσουν πίσω, γιατί έχουν κάνει νέους φίλους εδώ, μπορούν να μείνουν στη χώρα μας για πάντα; (Το ερώτημα τέθηκε από παιδιά νηπιαγωγείου)

Σε αυτές τις περιπτώσεις η οικογένεια του παιδιού μπορεί να ζητήσει από το κράτος να παραμείνει και να μην επιστρέψουν στη χώρα τους. Το κάθε κράτος έχει διαφορετική διαδικασία και κανόνες που αποφασίζει αν τελικά θα δεχτεί να παραμείνουν στη χώρα.

4. Γιατί εκείνα τα παιδιά, αφού τελείωσε ο πόλεμος δεν τους έδωσαν ποτέ πίσω το σπίτι τους; (Το ερώτημα τέθηκε από παιδιά νηπιαγωγείου)

Όταν μία χώρα βρίσκεται σε πόλεμο πολλά από τα σπίτια καταστρέφονται, όταν τελειώσει ο πόλεμος χρειάζεται πολύς χρόνος μέχρι η περιοχή μου έμεναν τα παιδιά να είναι ασφαλής για να επιστρέψουν και για αυτό το λόγο πολλά από τα παιδιά και η οικογένεια τους μένουν σε διαφορετικό σπίτι.

5. Τα παιδιά των προσφύγων που αλλάζουν τόπο – σε πολλές περιπτώσεις αυτό γίνεται αρκετές φορές στη διάρκεια της παιδικής τους ηλικίας- έχουν δικαίωμα στην εθνικότητα; Τι γίνεται αν η μαμά τους τα γεννήσει κάπου στον δρόμο, σε μια βάρκα στη θάλασσα;

  • Η εθνικότητα βασίζεται στη σχέση ενός ατόμου με τον πολιτισμό και τις ηθικές αξίες ή τα έθιμα του τόπου απ’ όπου προέρχεται η οικογένειά του, έτσι το κάθε άτομο μπορεί να δηλώνει την εθνικότητα του σύμφωνα με τα όσα πιστεύει και νοιώθει.
  • Η υπηκοότητα είναι αυτή που έχει να κάνει καθαρά με τη νομική σχέση ενός ατόμου με ένα κράτος. Για τα παιδιά που είναι πρόσφυγες ή μετανάστες στην Ελλάδα υπάρχει συγκεκριμένη νομοθεσία και διαδικασία για να αποκτήσουν την Ελληνική υπηκοότητα και να γίνουν πολίτες της Ελλάδας.
  • Για τις περιπτώσεις που ένα μωρό γεννηθεί σε βάρκα στη θάλασσα ή μέσα σε αεροπλάνο, παίρνει την υπηκοότητα της χώρας που ανήκει το όχημα. ΑΝ για παράδειγμα γεννηθεί σε ένα πλοίο που ανήκει στην Ελλάδα τότε θα έχει Ελληνική υπηκοότητα.

6. Έχουν δικαίωμα να έχουν το όνομά τους; Έχουμε παρατηρήσει ότι πολλές φορές αλλάζουν το όνομά τους γιατί οι άλλοι γύρω δεν το καταλαβαίνουν ή τους κοιτάζουν περίεργα.

  • Όλοι οι άνθρωποι έχουν δικαίωμα σε όνομα και επώνυμο. Το όνομα και το επώνυμό σου, δηλώνουν την οικογενειακή σου προέλευση, ο τόπος γέννησής σου και ο Δήμος, στον οποίον είσαι γραμμένος, σού δίνουν το δικαίωμα να αποκτήσεις την ιθαγένεια μιας χώρας, δηλαδή να γίνεις πολίτης, αυτής της χώρας.
  • Αυτό είναι σημαντικό δικαίωμα, γι’ αυτό οι περισσότερες χώρες του κόσμου έχουν συμφωνήσει ότι όλοι οι άνθρωποι πρέπει να έχουν ιθαγένεια, ώστε να έχουν όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του πολίτη αυτής της χώρας.
  • Το να φωνάζουμε ένα παιδί με διαφορετικό όνομα από αυτό με το οποίο μας έχει συστηθεί είναι παραβίαση του δικαιώματος που έχουμε όλοι οι άνθρωποι σε ένα όνομα. Το όνομα μας αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι μας και η όποια αλλαγή του μπορεί να ζητηθεί μόνο από το ίδιο το άτομο όταν γίνει ενήλικας και για σημαντικούς λόγους.

[1] https://www.savethechildren.org/us/charity-stories/worst-conflict-affected-countries-to-be-a-child