2015

Καθημερινή λειτουργία «Εργαστήρι Πολιτισμού»

 1. ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
Η βιβλιοθήκη διαθέτει 2500 καταλογογραφημένους τίτλους βιβλίων που ολοένα αυξάνονται με παραγγελίες των παιδιών και δωρεές, καθώς και επιτραπέζια παιχνίδια.H συλλογή διαθέτει επίσης περιορισμένο αριθμό τίτλων βιβλίων για γονείς και εκπαιδευτικούς και δέχεται αιτήματα εμπλουτισμού.

2. 22 ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΚΑΙ ΟΜΑΔΕΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ
Συναντήσεις κάθε εβδομάδα από τον Οκτώβριο ως τον Μάιο, 6-12 παιδιά κάθε Ομάδα: «H Kίνα, οι Kινέζοι και τα Κινέζικα», «Let’s get together», «Μεγαλώνοντας στην πόλη-Μικροί πολεοδόμοι», «Ταξιδευτές του χρόνου», « Παίζουμε;», «Κάθε επάγγελμα και μία ιστορία», «Μικροί Οικολόγοι», « Παίζω και Δημιουργώ», «Το Εργαστήρι του βυθού», «Οι Ταξιδιάρικες και Παιχνιδιάρικες Νότες», «Γλωσσομαγειρέματα», «Οι μικροί φίλαθλοι», «Μαθαίνουμε παίζοντας», «Το παζλ των παιχνιδιών», «Παιχνιδόκοσμος», «Να σβήσουμε τα φώτα να δούμε σινεμά», «Παίζουμε Θέατρο?», «Ρουά ματ με δύο κινήσεις», «Δημιουργικό παιχνίδι στην οθόνη», «Μαθαίνουμε, παίζοντας, την αλβανική γλώσσα», «Δημιουργίες της φαντασίας», «Πες το με εικόνες».

3. 18 ΟΜΑΔΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ
Για παιδιά με προβλήματα στη σχολική, οικογενειακή ζωή και στη μαθησιακή διαδικασία. Μικρές ομάδες των 2-3 παιδιών με εθελοντές δασκάλους.

4. ΑΓΓΛΙΚΑ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ 5-6 ΕΤΩΝ ΜΕ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗ ΔΑΣΚΑΛΑ
Μέσα από το παιχνίδι, τη ζωγραφική και από παιδικά βιβλία τα παιδιά μαθαίνουν τις πρώτες αγγλικές λέξεις και φράσεις. Μια πρώτη γνωριμία με την αγγλική γλώσσα και κουλτούρα.

 

Εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολικές τάξεις

5. ΜΙΚΡΟΙ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ
Απευθύνεται στους μικρούς αναγνώστες   των σχολικών τάξεων του Δημοτικού σχολείου. Μέσω του βιωματικού εργαστηρίου δίνεται στα παιδιά η ευκαιρία   να γνωρίσουν καλύτερα τα παιδικά βιβλία και την κατηγοριοποίησή τους: παραμύθια, ιστορικά, γνώσεων κ.λπ. Στη συνέχεια, μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τα βασικά μέρη που συνθέτουν ένα βιβλίο, έχουν την ευκαιρία να ξεφυλλίσουν καταλόγους εκδοτών και να επιλέξουν βιβλία που μπορούν να προτείνουν στη βιβλιοθήκη να προμηθευθεί.

6. ΠΟΣΟΥΣ ΞΕΝΟΥΣ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΑΝΑΜΕΣΑ ΜΑΣ;
Το Πρόγραμμα έχει ως στόχο να ξεκλειδώσει στα παιδιά τον προβληματισμό και το βίωμα αναφορικά με τη Ετερότητα, μέσα από την προσέγγιση και αναγνώριση των ταυτοτικών, αξιακών και συναισθηματικών παραμέτρων της. Ένα κοινωνικό και πολιτισμικό πλαίσιο που απέναντι στο φόβο, την αποξένωση, την υποτίμηση και το ρατσισμό, προτείνει θετικές δράσεις, βασισμένες στην ισοτιμία και το σεβασμό των δικαιωμάτων.

7. ΠΑΙΔΙ-ΠΟΛΙΤΗΣ
Το Εκπαιδευτικό αυτό Πρόγραμμα έχει στόχο να προσφέρει στα παιδιά το βίωμα και την έννοια του τι σημαίνει πολίτης στη σύγχρονη δημοκρατία, καθώς και ποιο το νόημα της υπεύθυνης στάσης απέναντι στην κοινωνία. Όλα αυτά προσφέρονται στα παιδιά μέσα από απλές δράσεις, πληροφόρηση, έντυπο υλικό, παιχνίδια ρόλων και συμμετοχική παρατήρηση.

8. «ΣΟΥΣΑΜΙ AΝΟΙΞΕ ΣΤΟ ΜΑΓΙΚΟ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΤΑΜΠΛΕΤΑΣ»
Η χρήση της Ταμπλέτας ως παιδαγωγική διαδικασία, αναζήτηση και συγκέντρωση πληροφοριών, επεξεργασία δεδομένων, κοινωνικοποίηση και επικοινωνία. Υλοποίηση συμμετοχικών σεμιναρίων για εκπαιδευτικά και ψυχαγωγικά προγράμματα με χρήση ταμπλέτας, σε εκπαιδευτικούς, εθελοντές, γονείς.

9. ΠΛΑΝΟΔΙΑ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
Η Πλανόδια Βιβλιοθήκη είναι μια εφήμερη βιβλιοθήκη που θα δώσει την ευκαιρία στα παιδιά να επισκεφθούν τον φανταστικό και συναρπαστικό κόσμο των βιβλίων στο ύπαιθρο (πλατεία, αυλή σχολείου, δημόσιο κήπο, παιδική χαρά). Μπορεί να διαρκέσει μερικές μόνο ώρες, μία ολόκληρη ημέρα ή και περισσότερες. Η μεταφορά και εγκατάστασή της είναι εύκολη. Όλα τα υλικά χωρούν σε ένα πορτ – μπαγκάζ, απαιτεί μιάμιση περίπου ώρα για να στηθεί, καταλαμβάνει 25 τ.μ., και περιέχει θεματικές ενότητες βιβλίων, εκπαιδευτών παιχνιδιών, πάζλ και επιτραπέζιο παιχνίδι σχεδιασμένο από τη Βάσω Ψαράκη.

 

Προγράμματα κοινωνικής υποστήριξης

10.ΚΑΘΕ ΠΑΙΔΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟ-ΠΑΙΔΙΑ ΣΕ ΚΙΝΔΥΝΟ
Το πρόγραμμά μας με τίτλο «ΚΑΘΕ ΠΑΙΔΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟ – Παιδιά σε κίνδυνο» στοχεύει στην πολλαπλή στήριξη ιδιαίτερα ευαίσθητων περιπτώσεων παιδιών που βρίσκονται σε κίνδυνο λόγω: φτώχειας, νοητικής υστέρησης, ΑΜΕΑ, μονογονεϊκής οικογένειας, εγκατάλειψης του σχολείου και παιδικής εργασίας ή/και συνδυασμού των παραπάνω. Το πρόγραμμα θα αφορά παιδιά με ιδιαίτερα πιεστικές βιοτικές ανάγκες, που θα προκύπτουν από τις παραπάνω περιγραφόμενες συνθήκες φτώχειας σε συνδυασμό με άλλους επιβαρυντικούς παράγοντες.

11. ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟ ΤΡΑΠΕΖΙ
Για τις μονογονεϊκές οικογένειες, οι Κυριακές και οι αργίες παρουσιάζουν μεγαλύτερη δυσκολία, καθώς στερούνται συνήθως ενός κλασικού οικογενειακού τραπεζιού που οι άλλες οικογένειες απολαμβάνουν. Στόχος του προγράμματος είναι να ενεργοποιήσει την πρωτοβουλία των μονογονεϊκών γονιών να μαγειρεύουν εναλλάξ και να αφιερώνουν το πρωινό της Κυριακής σε ψυχαγωγικές και μορφωτικές δραστηριότητες.

 

Εκδηλώσεις που αγκαλιάζουν την κοινότητα

12. «StrArt» – «Η Πόλη είμαστε εμείς»
Με θέμα «Η Πόλη είμαστε εμείς» δύο Δημιουργικές Ομάδες, το Εικαστικό Εργαστήρι και το Εργαστήρι ζωγραφικής και φωτογραφίας, συνεργάζονται σε ένα project. Με αφορμή την φετινή Καμπάνια για το παιδικό βιβλίο  τα παιδιά οα δουλέψουν π άνω σε θέματα που θα τα βοηθήσουν να βιώσουν τη γειτονιά και την πόλη ως ανοιχτά βιβλία, ως ζωντανούς οργανισμούς που διαθέτουν πολλές και διαφορετικές πληροφορίες, που αναπτύσσονται και αλλάζουν, που αξίζουν την προσοχή και τη συμμετοχή μας. Να γνωρίσουν το δημόσιο χώρο, την ιστορία και τη σημερινή χρήση και λειτουργία των   κτιρίων, την εξέλιξη και την αλλαγή των περιοχών, τις ροές των ανθρώπων που κατοικούν σε αυτές, των γλωσσών που μιλιούνται, των δομών, των εκπαιδευτικών, κοινωνικών και πολιτιστικών υπηρεσιών που προσφέρονται. Να αναζητήσουν σε βιβλία την περιγραφή σημαντικών γεγονότων αλλά και της καθημερινής ζωής και των διαδρομών που οι συγγραφείς μας προσφέρουν για την πόλη, την αποτύπωση των μνημείων, τις πιο σύνθετες και τις αόρατες λειτουργίες της πόλης. Τα παιδιά θα αποπειραθούν να αποτυπώσουν σημαντικά σημεία της Πόλης και της καθημερινότητάς της με σκοπό να αντιληφθούν τη σημασία που έχει η δημιουργία μιας Πόλης που σέβεται της ανάγκες και τα δικαιώματα τους, βρίσκει λύση στους προβληματισμούς τους και διευκολύνει την καθημερινότητα τους. Στο τέλος των εργαστηρίων θα οργανωθεί μια Έκθεση με τα έργα τους, που θα φιλοξενηθεί σε δημόσιους και δημοτικούς χώρους, σε σχολές, σχολεία, πολιτιστικούς οργανισμούς, καταστήματα και στο Εργαστήρι Πολιτισμού.

 

Τα Δικαιώματα του Παιδιού ως κοινωνικό και πολιτικό διακύβευμα

13. ΟΜΑΔΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ
Μια προσπάθεια συλλογικής επεξεργασίας προτεραιοτήτων, θεωρητικών και νομικών ζητημάτων, καθώς και πολιτικών πρωτοβουλιών που αφορούν τα δικαιώματα του παιδιού στη χώρα μας. Η ανάδειξη και προσπάθεια επίλυσης σημαντικών προβλημάτων σε συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα, κρατικούς και ιδιωτικούς φορείς, ιδρύματα, μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς και οργανώσεις, ευρωπαϊκά και ελληνικά δίκτυα.

 

Επιμόρφωση γονιών

14. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΗΛΙΚΙΑΣ 0-5 ΕΤΩΝ
Με στόχο τη στήριξη των νέων γονιών ώστε να αποκτήσουν βασικές γνώσεις για την ανάπτυξη του παιδιού και τις αλληλοεπιδράσεις μέσα στην οικογένεια. Να πληροφορηθούν για υπηρεσίες και παροχές που δικαιούνται. Να ενισχύσουν τις ικανότητες τους για να κατανοήσουν και να χειρισθούν τις ανάγκες των παιδιών τους.

15. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Ενημερωτικό και βιωματικό με στόχο την υποστήριξη των γονιών σε θέματα που αφορούν στην ενίσχυση του ρόλου τους και των δεξιοτήτων τους καθώς και την υποστήριξη τους σε δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζουν.

16. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΓΟΝΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ
Σε υπαλλήλους εταιριών που διαθέτουν προγράμματα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης.

 

Καμπάνιες

17. 20 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ-ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
Καμπάνια για την Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού, σε συνεργασία με 50 συμπράττοντες φορείς και οργανισμούς: ΟΠΑΝΔΑ- Κεντρική Δημοτική Βιβλιοθήκη του Οργανισμού Πολιτισμού Αθλητισμού & Νεολαίας Δήμου Αθηναίων, Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης, Ελληνικό Παιδικό Μουσείο, Μουσείο Ηρακλειδών, Καλειδοσκόπιο Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία, Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο, Εκδόσεις Κέδρος, Εκδόσεις Μεταίχμιο, Εκδόσεις Πατάκη, Εκδόσεις Κόκκινο, Οξυγόνο από Μεταίχμιο, Εκδόσεις Οσελότος, Εκδόσεις Vakxikon.gr, Δ/νση Π.Ε. Ανατολικής Αττικής/Τμήμα Πολιτιστικών Θεμάτων, Α’ Δ/νση Π.Ε. Αθηνών/ Γραφεία Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/ Γραφείο Πολιτιστικών Θεμάτων, Δ/νση Π.Ε. Βοιωτίας, 4ο Ν/Π Ν. Ιωνίας Βόλου, 31ο Ν/Π Αθηνών, 35ο Δ/Σ Αθηνών, Δημοτικό Σχολείο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Αλσούπολης, 2ο Νηπιαγωγείο Ορχομενού, 12ο Νηπιαγωγείο Ηρακλείου Κρήτης, Νηπιαγωγείο «Το Μικρό Εργαστήρι» Ηράκλειο Κρήτης, Ελληνικό Τμήμα IBBY- Κύκλος Παιδικού Βιβλίου, Κέντρο Στήριξης Παιδιού & Οικογένειας Αθηνών- Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος, Κέντρο Ερευνών «ΡΙΖΕΣ», Play Group , Ένα παιδί, ένας κόσμος, Πύρνα, QualityNet Foundation, Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς- Βιβλιοθήκη, Πολιτιστική Εταιρεία Φρέον, Δημοτική Βιβλιοθήκη Αγ. Παρασκευής, Δημοτική Βιβλιοθήκη Ηλιούπολης, Δήμος Καλλιθέας- Δημοτική Βιβλιοθήκη, Δημοτική Βιβλιοθήκη Νίκαιας- Αγ. Ιωάννη Ρέντη, Δημοτική Βιβλιοθήκη Χαλανδρίου- Αετοπούλειο Πολιτιστικό Κέντρο, Παπαχαραλάμπειος Δημόσια Βιβλιοθήκη Ναυπάκτου, Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη, Δ/νση Π.Ε. Β’ Αθήνας: Αγωγή Υγείας, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Πολιτιστικά Θέματα.

Η καμπάνια περιλαμβάνει ραδιοφωνικό και τηλεοπτικό σποτ, Αφίσα, Έντυπο.

18. ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2015-ΜΕΡΕΣ ΒΙΒΛΙΟΥ
Καμπάνια για την προώθηση του παιδικού βιβλίου, σε συνεργασία με 50 συμπράττοντες φορείς και οργανισμό (βλ. παραπάνω). Η καμπάνια περιλαμβάνει ραδιοφωνικό και τηλεοπτικό σποτ, Αφίσα, Έντυπο.

 

 Η στήριξη των φίλων

19. ΣΤΗΡΙΖΕΙ
Ένας φορέας (πολιτιστικός, εταιρία, τράπεζα, μουσείο, ίδρυμα, εκδοτικός οίκος) στηρίζει για ένα μήνα το Δίκτυο μέσα από πολλές πρωτοβουλίες: συλλογή βιβλίων, παιχνιδιών ή τροφίμων, δωρεάν εισιτήρια για ένα θέαμα, συμμετοχή των εργαζομένων σε εθελοντικές δράσεις, οικονομική υποστήριξη ενός προγράμματος του Δικτύου, σεμινάριο, διοργάνωση ημερίδας-εκδήλωσης-επίσκεψης σε κάποιο αξιοθέατο, κλπ.

20. ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΣΤΗΡΙΖΟΥΝ ΤΟ ΔΙΚΤΥΟ
Συνεργασία με σχολεία από κάθε γωνιά της χώρας, με στόχο την ανάπτυξη κοινών προγραμμάτων και πρωτοβουλιών για συλλογική δράση και αλληλεγγύη, την επικοινωνία, την ανταλλαγή ιδεών και εμπειριών. Σε αυτό το πλαίσιο οργανώνονται μια σειρά δραστηριοτήτων και κοινών δράσεων όπως δωρεές βιβλίων για τον εμπλουτισμό της Δανειστικής μας Βιβλιοθήκης, επισκέψεις σχολικών τάξεων στο Εργαστήρι, πραγματοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων κ.λ.π

 

Δραστηριότητες κοινωνικοποίησης και ψυχαγωγίας

21. ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΔΙΑΛΟΓΟΥ
Συναντήσεις με συγγραφείς και εικονογράφους παιδικού βιβλίου, με τιμητικούς εθελοντές-γνωστούς ανθρώπους των τεχνών και της επιστήμης.

22. ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ, ΜΟΥΣΕΙΑ, ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ, ΕΚΔΡΟΜΕΣ
Μια σειρά από εκδηλώσεις, ξεναγήσεις, επισκέψεις σε μουσεία, συναυλίες, προβολές ταινιών, εκδρομές. Κάθε μήνα το πρόγραμμα εμπλουτίζεται και δίνει την ευκαιρία στα παιδιά να συμμετέχουν σε δράσεις μεγαλύτερης κοινωνικοποίησης και εξωστρέφειας, προφέροντας γνώσεις, ψυχαγωγία και δημιουργικότητα.

23. ΤΟ ΔΙΚΤΥΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΖΕΤΑΙ
Σειρά δημόσιων συζητήσεων που παρουσιάζουν το έργο και τις προτάσεις των επιστημόνων εθελοντών του Δικτύου σε ένα ευρύτερο κοινό. Με κεντρικούς άξονες στο πλαίσιο των κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών επικεντρώνουν σε θέματα πολιτισμού, παιδαγωγικής, ψυχολογίας, αρχιτεκτονικής κ.ά. ανοίγοντας ένας ευρύτερο διάλογο προβληματισμού και ανταλλαγής ιδεών.

 

Το Δίκτυο στο Κέντρο Αλληλεγγύης του Δήμου Αθηναίων

24. Κέντρο για το Παιδί
Ένας χώρος που υποδέχεται τα παιδιά και λειτουργεί στο πλαίσιο του Κέντρου Αλληλεγγύης του Δήμου Αθηναίων, στον 1ο όρ. του Φρουραρχείου, από τις 9 το πρωί ως τις 5 το απόγευμα, στην οδό Δομοκού 2, απέναντι από τον Σταθμό Λαρίσης.

Είναι ευπρόσδεκτα όλα τα παιδιά χωρίς διακρίσεις φύλου, φυλής, εθνοτικής καταγωγής, χρώματος και θρησκεύματος. Το Κέντρο σέβεται, προωθεί και υποστηρίζει τα Δικαιώματα των Παιδιών με κατάλληλα ατομικά και ομαδικά προγράμματα πολιτισμικού περιεχομένου. Είναι ένας ανοιχτός χώρος δημιουργικής & παιδαγωγικής δραστηριότητας με δωρεάν πρόσβαση, που δημιουργήθηκε με την υποστήριξη της Solidarity Now και των EEA Grants και διαθέτει παιδαγωγό, κοινωνικό λειτουργό και ψυχολόγο.

Το εβδομαδιαίο πρόγραμμα περιλαμβάνει βιωματικές και διαδραστικές δραστηριότητες για παιδιά και γονείς:

  • Παιδαγωγικές/Δημιουργικές ομάδες παιδιών προσχολικής ηλικίας
  • Ατομικά Παιδαγωγικά/Δημιουργικά προγράμματα παιδιών σχολικής ηλικίας
  • Ομαδικά Παιδαγωγικά/Δημιουργικά προγράμματα παιδιών σχολικής ηλικίας
  • Μαθησιακή υποστήριξη παιδιών σχολικής ηλικίας
  • Συναντήσεις γονιών-παιδιών στο πλαίσιο της Δια βίου Μάθησης
  • Ομαδική Ψυχολογική υποστήριξη παιδιών
  • Συμβουλές παιδιάτρου σε γονείς και παιδιά
  • Παροχή κοινωνικών υπηρεσιών (παραπομπές, επικοινωνία και διαμεσολάβηση με άλλους φορείς για κοινωνική υποστήριξη)
  • Ομάδα ελληνικής γλώσσας γονέων
  • Συναντήσεις με εκπαιδευτικούς για θέματα σχολικής αγωγής
  • Ομαδικές συναντήσεις διαλόγου με ειδικούς επιστήμονες (παιδίατρο, γυναικολόγο, παιδαγωγό, κλπ.)
  • Υποστήριξη οικογενειών με ρουχισμό και τρόφιμα

Σε συνεργασία και δικτύωση με κρατικές και δημοτικές υπηρεσίες, καθώς και με άλλους μη κερδοσκοπικούς φορείς και οργανισμούς, παρέχει πληροφόρηση, εμψύχωση και υποστηρίζει επίσης εξατομικευμένες ανάγκες παιδιών. Στο πλαίσιο λειτουργίας του Κέντρου Αλληλεγγύης συνεργάζεται κατά προτεραιότητα με τις συμπράττουσες οργανώσεις Άρσις (νομικές υπηρεσίες), Πράξις (ιατρικές υπηρεσίες) και Μαζί για το Παιδί (Συμβουλευτική γονέων και παιδιών).