30 χρόνια μετά…
Γνωρίζουμε ποια είναι τα Δικαιώματα των Παιδιών;
Τα σκεφτόμαστε κάθε φορά που συζητάμε, διαπραγματευόμαστε με ένα παιδί; Πόσο συχνά τα παραβιάζουμε ακόμα και εν αγνοία μας;
Η συμπλήρωση των 30 χρόνων από την υπογραφή της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού στάθηκε η αφορμή παιδιά και εκπαιδευτικοί στην Ελλάδα και την Κύπρο να αναρωτηθούν, να καταθέσουν εμπειρίες και απορίες, να συζητήσουν για τα Δικαιώματα και τις παραβιάσεις τους στην καθημερινότητα.
Έθεσαν ερωτήματα τα οποία θα τεθούν σε δημόσια συζήτηση.
Θα σταλούν σε πρόσωπα που έχουν επιλέξει και προτείνει τα ίδια τα παιδιά.
Σε πρόσωπα που πιστεύουν ότι θα μπορούσαν να υποστηρίξουν τα Δικαιώματα των Παιδιών.
Σε πολιτικούς, γιατρούς, δημοσιογράφους, δικαστικούς λειτουργούς, αθλητές, καλλιτέχνες…
Όλες οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις θα δημοσιοποιηθούν στην ιστοσελίδα του Δικτύου για τα Δικαιώματα του Παιδιού. Στόχος μας να δυναμώσουμε τη φωνή των παιδιών.
Ένα βήμα πριν τα τελικά ερωτήματα:
“Είναι δίκαιο τα παιδιά από άλλη χώρα που έρχονται για μάθημα στην τάξη μας, να μην καταλαβαίνουν το μάθημα που τους λαλεί η κυρία; Ούτε ένα παραμύθι;”.
“Τον δικηγόρο θα ρωτήσουμε γιατί κουβαλάει μία μαύρη τσάντα και εκεί μέσα έχει τους κανόνες”
“Ποιος είναι αυτός που καθορίζει τί είναι το δικαίωμα;”
Η φωτογραφία που χρησιμοποιήθηκε στο παρόν άρθρο είναι από τους μαθητές του Δημόσιου Νηπιαγωγείου Δροσιάς (Λάρνακα, Κύπρος)
Οι πρώτες απαντήσεις έχουν έρθει.
Η συγγραφέας Λότη Πέτροβιτς Ανδρουτσοπούλου έστειλε τις απαντήσεις της στις ερωτήσεις που της είχαν θέσει προσωπικά οι μαθητές και οι μαθήτριες της κ. Κατερίνας και του κ. Φώτη, Τα παιδιά ήδη τις έλαβαν και χάρηκαν πολύ!
- Όταν ήσασταν παιδί ποια δικαιώματα δεν είχατε; Πώς νιώθατε;
- Τα χρόνια που ήμουν παιδί ήταν τα χρόνια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η πατρίδα μας ήταν σκλαβωμένη και δικαιώματα δεν είχαν ούτε οι μικροί ούτε οι μεγάλοι. Τα βάσανα ήταν πολλά και η πείνα φοβερή. Μικροί και μεγάλοι ένιωθαν πολύ άσχημα.
- Σας παρακαλούμε, περιγράψτε μια περίπτωση που θυμάστε από τα παιδικά σας χρόνια να σας αδικούν.
- Η πιο χαρακτηριστική περίπτωση ήταν να ζει κανείς με το φόβο ότι μπορεί να χάσει τη ζωή του, ιδίως όταν γίνονταν βομβαρδισμοί και ήμασταν όλοι υποχρεωμένη να κατεβαίνουμε σε σκοτεινά και υγρά καταφύγια…
- Τι κάνετε σήμερα για να προστατέψετε τα παιδιά;
- Υποστηρίζω τα δικαιώματά τους και γράφω βιβλία που άμεσα ή έμμεσα μιλούν γι’ αυτά. Παράδειγμα το βιβλίο μου «Το μήνυμα του φτερωτού Ερμή»
- ‘Εχουμε δει ότι μέσα από τα βιβλία σας μιλάτε με πολλούς τρόπους για τα δικαιώματα των παιδιών. Τι είναι αυτό που σας οδήγησε σε αυτή την επιλογή;
- Είναι η αγάπη μου για τα παιδιά και τα όσα έγραψα στην προηγούμενη απάντησή μου.
- Ποιο πιστεύετε πως είναι το δικαίωμα των παιδιών που καταπατάται πιο συχνά στις μέρες μας;
- Ατυχώς δεν είναι ένα μόνο, αλλά περισσότερα σε πολλές χώρες του κόσμου. Αυτός ήταν ο λόγος που έγραψα το βιβλίο «Το μήνυμα του φτερωτού Ερμή».
Το Δίκτυο, εισακούοντας τα ερωτήματα που έθεσαν τα παιδιά για τον σεβασμό των δικαιωμάτων τους στο σχολείο διοργάνωσε, σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης Α΄, Γ΄ Αθήνας, Ανατολικής Αττικής και Πειραιά, σεμινάριο και βιωματικά εργαστήρια για εκπαιδευτικούς με θέμα «Ακούμε τη φωνή των παιδιών; Το Δικαίωμα της ελευθερίας γνώμης και συμμετοχής στην τάξη”.
Παράλληλα έστειλε τις ερωτήσεις των παιδιών στα πρόσωπα που εκείνα επέλεξαν.
Σταδιακά όλες οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις θα ανεβαίνουν στο site του Δικτύου με σκοπό να αναπτυχθεί μία συζήτηση για τα Δικαιώματα του Παιδιού σήμερα. Πόσο γίνονται σεβαστά; Αφουγκραζόμαστε τις αγωνίες των παιδιών για ασφάλεια, ελευθερία γνώμη, κοινωνική δικαιοσύνη;