Οι απαντήσεις των ανθρώπων από το χώρο του βιβλίου- Λίλα Πατρόκλου

Η αγαπητή Λίλα Πατρόκλου απάντησε στα παιδιά.

Αγαπημένα μου, παιδιά,

είναι  Κυριακή βράδυ 2 Απριλίου 2023 ( άλλη μια παγκόσμια μέρα παιδικού βιβλίου) και κάθομαι να σας γράψω, για να απαντήσω στις ερωτήσεις σας που μου τις έστειλε το Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού. Τελείωσα το κείμενό μου, την Πέμπτη 6 Απριλίου. Με βάλατε σε σκέψεις.

Λοιπόν, αυτές είναι οι απαντήσεις μου στις ερωτήσεις σας.

1.Όταν ήσασταν παιδί γνωρίζατε τα δικαιώματά σας; 

Όχι, δεν γνώριζα τα δικαιώματά μου όταν ήμουν παιδί. Τότε κανένας δεν μίλαγε για δικαιώματα. Εμείς τα παιδιά είχαμε μόνο υποχρεώσεις. Τώρα νομίζω πως έχει γίνει το εντελώς αντίθετο. Δεν μιλάει κανείς για υποχρεώσεις.

2.Σας παρακαλούμε, περιγράψτε μια περίπτωση που θυμάστε από τα παιδικά σας χρόνια να σας αδικούν. Έπαιξε ρόλο στα βιβλία σας; 

Θυμάμαι πολλές περιπτώσεις που ένοιωσα έντονα την αδικία. Μία όμως έχει μείνει στη μνήμη μου, πολύ έντονα.

Η μάνα μου, με είχε βάλει από 9 χρονών στην κουζίνα να μάθω να μαγειρεύω, για να την βοηθάω επειδή δούλευε. Μια μέρα αφού έκανα το φαγητό, έπλυνα τα πιάτα, τα σκούπισα και τα σήκωσα… όλα μαζί για να τα βάλω στην πιατοθήκη. Μου έπεσαν και έσπασαν όλα. Όταν γύρισε η μάνα μου και είδε τη ζημιά έβαλε τις φωνές και με έδειρε, γιατί «δεν πρόσεχα όταν έκανα δουλειές». Εγώ είχα κάνει το καλύτερό μου. Η αδικία της αντίδρασής της με πλήγωσε τόσο πολύ, που το θυμάμαι ακόμα.

3.Ποιο πιστεύετε πως είναι το δικαίωμα των παιδιών που καταπατάται πιο συχνά στις μέρες μας; 

Πιστεύω ότι στις μέρες μας, καταπατάται κυρίως το δικαίωμα στον σεβασμό. Δεν σεβόμαστε τα παιδιά, με αποτέλεσμα τα παιδιά να μην σέβονται ούτε τον εαυτό τους, ούτε τους άλλους. Αυτό έχει πολλά και άσχημα επακόλουθα, όπως η οπαδική βία.

4.Τι κάνετε σήμερα για να προστατέψετε τα παιδιά; 

Ως συντονίστρια 5 λεσχών ανάγνωσης, που οι 3 απ’ αυτές είναι παιδικές, η δουλειά μου είναι, να επιλέγω τα βιβλία και να οργανώνω τη συζήτηση που ακολουθεί. Προσπαθώ να βοηθήσω τα παιδιά να αποκτήσουν κριτική σκέψη, να εκφράσουν τα συναισθήματά τους και να αναπτύξουν την φαντασία τους. Το ίδιο κάνω και όταν επισκέπτομαι τα σχολεία, για να κάνουμε ένα πρόγραμμα με αφορμή κάποιο βιβλίο μου.

5.Πως μπορούν τα βιβλία σας να βοηθήσουν στο σεβασμό των δικαιωμάτων μας; 

Έχουν εκδοθεί πολύ λιγότερες ιστορίες από όσες έχω γράψει. Πιστεύω ότι μέσα από την ανάγνωση και τη συζήτηση μπορούν να επισημανθούν τα σημεία που μας ενδιαφέρουν ιδιαίτερα.

6.Ποιο ή ποια βιβλία σας θα μπορούσαν να βάλουν μεγάλους και μικρούς σε σκέψεις για τα δικαιώματα των παιδιών; Και για ποια δικαιώματα; 

Μικροί και μεγάλοι θα μπούνε σε πολλές σκέψεις, με την Χρυσούλα, γιατί σ’ αυτή την ιστορία πέρα από τα άλλα θέματα που προκύπτουν, εντοπίζουμε το δικαίωμα του Αυτοκαθορισμού, ( η Χρυσούλα είναι καμήλα και ζει στην έρημο αλλά εκείνη μέσα της νοιώθει αλλιώς και θέλει να γίνει ζώο των πάγων) και το δικαίωμα της Αυτοδιάθεσης, (η Χρυσούλα αποφάσισε να ορίσει η ίδια τον εαυτό της και τη ζωή της, γι’ αυτό έκανε το μεγάλο ταξίδι, πέρασε δυσκολίες και κινδύνους μέχρι να φτάσει στη χώρα των ονείρων της, και επιτέλους να γίνει πολική καμήλα!).

Στο Στρατηγό και τον γάτο του, το δικαίωμα του να έχω ένα σπίτι, να με αγαπάνε και να με φροντίζουν.

Στον Λάμπη, το δικαίωμα της προστασίας της άγριας ζωής.

Στο Ζιζάνιο, το δικαίωμα να υπερασπίζομαι τον εαυτό μου, όταν με αδικούν.

7.Ποιο βιβλίο άλλου συγγραφέα, ελληνικό ή ξένο, θα διαλέγατε για να μιλήσετε για τα δικαιώματα των παιδιών; 

Το βιβλίο της Λιλίκας Νάκου, «Η κόλαση των παιδιών», θα διάλεγα για να μιλήσω, για τα δικαιώματα των παιδιών. Γιατί τα παιδιά αυτά που αναφέρονται στις ιστορίες της, δεν είχαν κανένα. Έτσι εσείς, τα σημερινά παιδιά θα μπορούσατε να κάνετε την σύγκριση και να καταλάβετε μόνα σας.

Με την αγάπη μου,

Λίλα Πατρόκλου